Engelska kanalen
51522
post-template-default,single,single-post,postid-51522,single-format-standard,eltd-core-1.1.3,borderland-theme-ver-2.2,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,paspartu_enabled, vertical_menu_with_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Aloha!

Nu är det Erik bakom tangenterna, medans jag sitter och skriver det här så håller resterande på med diverse sysselsättningar som finns på båten. David håller på läsa ut tredje boken, Max ritar, Wille försöker rita, Jonte och Lucas ska börja kolla igenom videomaterial till nästa videoblogg som kommer inom kort. En hel del har hänt efter senaste blogg inlägget kan man säga. Vi tog oss ner till Calais från Oostende på en riktigt fin dagssegling med bra väder, självklart låg vi på kryss men vi hade medströms och gjorde en 7-8 knop i 6 s/m. När vi kom fram så var slussen stängd och vi vart tvungna att ligga på en väntboj i 4 timmar tills vi fick komma in. En stor grind med kod som ledde ut till civilisationen var det första vi möttes av när vi knatade upp från bryggan. Ingen vi kunde ringa eller snacka med, allt var stängt. Det var en anslagstavla på franska som vi försökte förstå men utan resultat. Som tur var så skulle vi dra dagen efter. Morgonen där på så dök det upp en båt granne som gav oss koden, så kunde vi köpa lite käk till nästa destination och vi hade nu Isle of Wight i sikte.

Vi har inte fått någon fisk ännu med det nya spöet.

Vi seglade en bit tills vi valde att gå för motor när vi skulle korsa trafiksepareringszonen. Innan hade vi hört en hel del om Engelska kanalen om hur trafikerat det är m.m men vi hade en lugn övergång med bara några fiskebojar vi fick se upp för. Vi kryssade längst kusten hela natten och senare nästa dag fick vi problem med motorn och vart tvungna att gå in i Brighton. Vi trodde det var skit i soppa filtret men det visade sig att det var soppa torsk, haha! Så man kan inte lita på tankmätaren hädanefter men vi löste det genom att avlufta motorn sen starta den. Brightons marina var riktigt bra. Trevlig personal, schyssta matställen och pubar längst bryggan. Men det vart bara en natt där för att sedan fortsätta till Isle of wight. Vi anlände till ön på kvällen efter en ganska tuff segling, jag mådde inte 100% av den gropiga sjön men man vänjer sig. Vi kom in här i Torsdags och planen är att vi ska åka vidare mot Falmouth på måndag. Trots att det är mulet och kommer regnskurar större delen av dagen så är det här det bästa stället vi har varit på än så länge. Riktigt bra hamn med många båtaffärer, shopping och pubar. Ett extra plus är duscharna som levererar oändligt med varmvatten. Vi har träffat två nya vänner här också! ett par från Kiruna i våran åldern som är ute på samma grej som oss. Vi bjöd in dom till båten för ett par öl. Roligt att få höra deras planer och förberedelser.

Under tiden vi har varit här nu så har vi gjort en storstädning av båten, då det hade läckt disel från en av dunkarna så passade vi på att göra rent hela kölsvinet och skrubba däck från allt saltvatten. Sedan måste vi kolla på bogpropellern som har lagt av, det märkte vi när vi skulle in här. Tvätta kläder ska vi också göra, annars är det dom vanliga sysslorna – planera mat, laga mat, diska. Men det funkar bra. Tanken är att vi ska hyra cykel och utforska ön lite innan vi sticker härifrån.