Marquises
52048
post-template-default,single,single-post,postid-52048,single-format-standard,eltd-core-1.1.2,borderland-theme-ver-2.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,paspartu_enabled, vertical_menu_with_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Marquises! Bättre än sagorna!

Nuku Hiva var ön vi först satte fötterna på efter den långa överseglingen, vi möttes av bergstoppar på över 1000 meter som inhägnade Marquises förmodligen största och bäst skyddade ankringsvik, Taiohae. Vi alla var väldigt exalterade, både för att äntligen få sätta fötterna på land igen men också för att få upptäcka vad som iallafall för mig varit helt främmande, jag hade tidigare såklart hört talas om Marquises men aldrig riktigt tagit reda på hur det ser ut och är.

När vi sakta gled in i Taiohae, insåg vi ganska snart att vi kommit till ”paradiset” (Karibien släng dig i väggen).

Vi han inte mer än släppa ner ankaret innan det kom en svensk passerande förbi med sin dinge, det var Janne som vi träffat tidigare i Panama, han förklarade vart dom viktigaste sakerna efter en översegling fanns (pizzeria och internet).

Dagarna i Taiohae spenderade vi med mest lugn och ro och återhämtning, men det blev endel vandring upp i bergen också.

Två dagar innan midsommarafton kom våra vänner vi träffat i Panama Steven, Des och Camy till samma vik, dom hade lämnat Panama 2 veckor innan oss så det här var deras sista stopp innan dom skulle bege sig emot Tuamotus.
Vi höll dom kvar över midsommar, för inte fick dom missa en riktig svensk midsommar.
Vi blev ett stort gäng på Aloha, våran svenska vän Janne och hans nya crew Jon var också med.

Vi kom väldigt bra överens med Jon och två dagar senare så frågade han om han kunde få segla med oss till Tuamotus, självklart sa vi.

Men Innan Tuamotus skulle vi såklart se mer av Marquises, vi åkte till den norra sidan av Nuku Hiva, Anaho.
En helt otrolig ankringsvik, som vi trodde skulle vara knök full, men det var vi och 2 båtar till. Här fanns det egentligen ingenting. Det bodde totalt gissningsvis 20-25 personer, dom levde på att fiska hummer som dem sålde, mestadels till Taiohae. Men den största inkomsten kom ifrån kokosnötter, dom gjorde kokosmjölk ifrån dem 1000tals palmerna som dem planterat runt byn.
Dom hade byggt stora ”torkar” av några trästockar och en plåt som dom hade som tak, där låg det tonvis med hackade kokosnötter på tork. Vad dom gjorde med dom förstod vi inte riktigt, om spanskan är risig.. Vad är då franskan?

Här i Anaho fick vi några timmars surflektion av Jon, sjukt kul vi hoppas på fler i Tuamotus.

Efter 3 dagar i Anaho, där man egentligen kan spendera veckor och bli ett med befolkningen, så åkte vi till Ua Pou, en annan ö 20 distans söder om Nuku Hiva.

Vi gick in i huvudbyn Hakahau för att göra allt vi kunde för att få se 8-delsfinalen mellan Sverige och Schweiz, tidsskillnaden gör att matchen började 04.30 här, men vi lyckades få tag i en bar ägare som lovade oss att visa matchen.
Super-lyckliga klev vi upp klockan 04 och tog oss till baren, vi kunde se på flera 100 meters håll hur han hade riggat upp med storbildsskärm, men när vi kom fram så hade han inte kanalen, så det blev ingen match.

Från Hakahau åkte vi till viken Hakahetau som låg endast 6 distans västerut.
Här gick vi upp i bergen igen för att se Vattenfall och träffa öns förmodligen kändaste gubbe, Manfred som tillverkade egen choklad och den fick man bara inte missa innan man lämnade ön.

Just nu sitter vi i båten klockan är 05.23 det är söndag och vi har ca 1.5 dygn kvar innan vi är framme på Atollen Raroia i Tuamotus.