Alohasailing | En liten sammafattning av karibien
52033
post-template-default,single,single-post,postid-52033,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.16, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

En liten sammafattning av karibien

Mycket har hänt sedan vi var i Saint-lucia och nyss korsat atIanten, i skrivandets stund sitter Jonatan, Max, David och Jonna Lindén på ön Nuku Hiva i Marquises ute i stilla havet. Vi anlände tisdag den 19e juni, resan på ca 4200nm från Panama tog oss 33 dagar.

Från Saint-Lucia tog vi oss söderut till den lilla ön Bequia som tillhör Saint Vincent och grenadinerna för att fira Jul och Nyår. I mellandagarna tog vi en liten sväng till paradisöarna Tobago cays och May Reau där vi snorkla med sköldpaddor och stingrockor.

Efter nyår åkte vi vidare norrut, passerade Saint-Lucia och tog oss hela vägen till BVI (British virgin islands) med några stopp på vägen, första stoppet blev Martinique för att bunkra ordentligt med mat, efter det kom vi till den första ön som blivit drabbad av stormen Irma, Dominica. Det var förödande att se vilken otrolig skada stormen hade gjort. Men samtidigt en fantastisk ö, trotts skadorna. Efter Dominica hamnade vi i Jetset paradiset Antiqua, där vi inte riktigt passade in, dock häftigt att se alla SUPER yachter som låg inne i hamnen.

När vi tackat av Super yachterna började vi röra oss mot BVI, även där hade dem blivit drabbade av stormarna. Från BVI blev det en lite längre seglats på 650 distans till Jamaica, där vi mötte upp Flickvänner och Mamma Karin med bihang. Här tackade vi av Jonah för 3 underbara månader tillsammans, men fick med oss Jonna och Sofie.

Efter tre och en halv vecka på Jamaica seglade vi mot Cuba, vilket var väldigt coolt att se, även här fick vi besök, denna gången var det Davids systrar som hälsade på. I Cuba hörde vi talas om en ö som vi inte fick missa, Cayo Largo. Här möttes vi av karibiens förmodligen vitaste strand och klaraste vatten, får ni chansen åk dit. När vi fick nog av gamla bilar och färgglada hus begav vi oss till Mexico. I Mexico var det blandade känslor, otroligt härligt land och vi hade väldigt kul, men vi visste också att vi skulle få stå ut med ett väldigt jobbigt avsked innan vi lättade ankare. Tiden var kommen för halva besättningen, Erik, Lucas, William och Sofie hade nu packat sina väskor för att resa hem igen. Det blev många tårar på bryggan, innan vi kunde släppa vad som har varit våran familj under 8 månader.

Med Alohas reducerade besättning tog hon sig iväg på en 5 dagars segling till den lilla colombianska ön Isla Providencia, utanför Nicaraguas kust. Här fanns det fler mopeder än människor, så vi tog tillfället i akt och hyrde en varsin moped för att utforska den lilla ön.

Tre dagar på Isla Providencia räckte för att man skulle bli mätt, så vi fortsatte mot Panama och Bocas Del Toro, vilket var ett av dom härligaste ställena hittills, naturen var helt magisk och folket lika så, tyvärr kunde vi inte spendera så lång tid som vi ville här eftersom det började bli dags att ta sig mot Panama kanalen för att ge sig ut i stilla havet.

Så från Bocas åkte vi till Colon för att få en tid och för att göra oss redo att gå igenom kanalen, vänte tiden i kanalen var 2 veckor så vi fick lite tid över för att ge lite kärlek till båten. Det var en mäktig upplevelse att åka igenom kanalen, när ett 350m långt container fartyg parkerar 5m bakom oss i slussen. När den sista av de totalt sex stycken slussar öppnades skålades det med champagne, för nu var vi inte på hemmaplan längre, nu är vi långt borta.

Planerna nu är att ”ö-hoppa” här i Marquisas därefter ta oss till Tuamotus öarna för att göra samma sak, sedan rör vi oss mot tahiti och bora bora, efter det tar vi sikte på Nya Zeeland med en herrans massa stop på vägen, bland annat Fiji.

Vi mår bra, hörde att det regnade på midsommar! (här med)

alohasailing
1 Comment
  • Härlig sammanfattning av en otrolig resa. Är det något ni saknar på hemsidan så säg bara till?