Alohasailing | Långt hemifrån
51856
post-template-default,single,single-post,postid-51856,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.16, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Långt hemifrån

Hallå där alla glada själar hemma i stugorna. Nu undrar ni säkert vad vi har haft för oss den senaste tiden, måste ju vara något riktigt bra eftersom vi inte skrivit på ett tag. Och vi har haft väldigt mycket för oss, men sen om det är bra, ja det får ni själva avgöra.

Så vi puttrade på ner längst den portugisiska kusten och rörde oss sakta men säkert emot Lissabon. Man har ju hört och googlat lite på staden så jag hade en jäkligt bra feeling över det här besöket. En huvudstad är ju alltid en huvudstad och när man möts utav en enorm Jesus staty och en riktigt häftig bro (25 de abril) kände jag direkt att det här kommer bli bra.. Det här kommer bli jäääävligt bra! Vi lade till i Alcantara marina med våra vänner på båten Dies Natalis, och det enda positiva med den här marinan var att det var den mest centrala.. Men vi började våran vistelse med en tuk-tuk tur runt i den gamla delen utav staden, en väldigt trevlig tjej körde runt oss och berättade om alla sevärdheter, det var en massa gamla kyrkor och slott med en härlig historia. Eftersom att vi hade varit så duktiga och turistat i någon timme i hettan så kände jag att vi verkligen var värda något läskande, sagt och gjort, vi satte oss i Cristiano Ronaldos hotellbar och drack en drink till överpris. Sen gick vi vidare och hittade lite härliga ställen sen så blev det rätt dimmigt… Kan ha blivit en-två drycker för mycket för mig och huvudvärken dagen efter var ett faktum. Men värmen gjorde så att man inte kunde stanna i båten, två taxi som kan ta oss till stranden tack. 32 graders värme och en sprängande huvudvärk inte den bästa kombon, men det kunde ha varit värre va? Stranden vi kom till var Costa da Caparica, en 8 km lång strand med massa härliga restauranger och lite tyg på folket. Vi spenderade dagen med att mest bara gå längst vattnet på den långa stranden eftersom att det blev en liten miss mellan våra chaufförer, dem släppte oss på varsin sida utav stranden. Men motion, sol, en öl och ett dopp i det blå gjorde huvudvärken en tjänst.

Lissabon blev ett väldigt härligt stopp med festligheter, turistande, sol och bad. Men efter tre dagar i huvudstaden bestämde vi oss för att ta oss upp till ett litet ställe som heter Cascais, ca 13 distans norr om huvudstaden. Detta blev också ett väldigt härligt stopp, en mysig liten stad som man kände sig hemma i på något konstigt sett. Och vi var inte dem enda svenskarna som verkade tycka det heller, överallt på gatorna kunde man höra det sjungande ljudet ifrån svenska toner, och i hamnen var det också vi svenskar som tog över. 5-6 båtar låg här samtidigt, några bekanta men också några nya. En kväll satt vi med våra kära vänner på Dies Natalis och knäckte några cervejas med ett glatt gäng ifrån båten Sailing_swedes, skönt med lite nya röster.

Vår plan var ju först att ta oss ner till Lagos i den sydligaste delen utav Portugal, men vädret gav oss ett annat väldigt bra alternativ som jag tyckte lät riktigt jäkla bra. Madeira, en paradisisk vulkanö 480 distans i SW riktning rakt ut i Atlanten. Perfekta vindar gjorde att vi valde att ta oss dit eftersom det varit så ostadigt ville vi ta oss någonstans så att det senare skulle bli en kortare seglats till Las Palmas. Vi gjorde oss redo för en 4 dygns seglats, bunkra med mat, fylla på med vatten/diesel och förbereda oss mentalt för det var ju ett tag sen vi seglade senast… Vi kastade loss tillsammans med våra norrländska kumpaner och en annan båt strax efter oss, en liten familj med en liten styrman på 1,5 år, Knots Vikings.

Lite bilder ifrån Cascais.

Det här skulle bli en händelserik seglats, höga dyningar ifrån sidan och snett bakifrån gjorde så att vi krängde väldigt mycket. Alla hade ett rätt så jobbigt första dygn, men när jag och Lucas fick en magisk soluppgång lättade allt och resten utav seglatsen skulle bli grym! Strålande sol och lite musik gjorde så att alla fick feeling, och i bakgrunden kunde man höra hur någon knäppte en iskall pilsner. Då vart man ju tvungen att ta en själv, och värmen gjorde att man blev lite badsugen också, 4000 meter djupt klarblått hav, lite skräckinjagande men sjukt mäktigt. Sen gjorde ju inte Lucas saken bättre direkt när han gasar ifrån oss tre lätt panikslagna små hajmumsbitarna. Så jag, Max och Erik fick simma på som satan för att komma ombord igen. Det här blev helt klart den bästa seglatsen hittills enligt mig, för vi hade bra vindar, sol bad och sen fick vi upp en jäkla massa fisk också, äntligen!! Den fjärde dagen vrålades det LAND I SIKTE!! Det var Porto Santo vi såg, en häftig liten vulkanö som tillhör Madeira.

Här hyrde vi mopeder och gasade runt hela ön, det var den ena slående vyn efter den andra. Vi blev tipsade om en liten lagun som låg emellan två höga klippor, här passade vi på att bada och snorkla lite innan vi fortsatte. Men här låter jag bilderna tala för jag skulle inte göra detta landskapet rättvisa med ord.

Här finns också en wall of fame och alla seglare som lagt till här har satt sitt märke på, och vi kunde ju så klart inte vara sämre. Den blev riktigt schysst eller vad säger ni?

Efter två dagar här kände vi att det var dags att röra sig igen, nu ska vi ta oss till själva huvud ön och staden Funchal. En 25 distans kort seglats där vi fick ligga på kryss igen, väldigt härligt tycker jag, man har ju nästan saknat den känslan och det trycket. Vi la till i Quinta do lorde över natten bara för att det inte fanns några platser i Funchal marina, men dagen därpå började vi puttra vidare emot Funchal i hopp om att det fanns någon plats, ett smart val visade det sig vara. Vi hade träffat ett annat svenskt par på båten hilma i Lissabon som råkade ha en extra plats som vi kunde få här i marinan, ibland har vi lite tur ändå! Det här är verkligen ett ställe jag verkligen kommer besöka igen, den har så otroligt mycket att erbjuda, höga berg, fina gränder, billig pilsner och en jäkla hetta. Här passade vi på att ta en guidad tur uppe i bergen, på 1300 meters höjd blev vi avsläppta och den en mil långa vandringen kunde börja. Vi gick på smala stigar längst branta stup och djupa dalar, här fick vi lära oss att portugiserna byggde något som dem kallar levadas vilket är som små rännor som leder regnvattnet ner till städerna. Sjukt smart och sjukt imponerande hur dem kunde bygga dem på den tiden. Men här låter jag bilderna tala för sig själva, det är otroligt vackert det här med så titta och njut.

Här måste jag bara få skryta lite om att jag och Maxxan badade i ett vattenfall som var ca 0 grader varmt plus att vi hade en stor publik ( dem applåderade förstås) som förstod att vi kunde bada där när dem fick reda på att vi var svenskar. ” De nordiska vikingarna”. Men mer om våran vandring kommer ni att få se i våran nästa videoblogg. Madeira har bjudit på sång, dans, skratt och ett jäkla drag emellanåt, och jag är som sagt väldigt nöjd med att vi åkte hit. Men snart är det dags att åka vidare till våran nästa destination, Las Palmas, 300 distans bort.

Nu börjar man komma riktigt långt ifrån sitt trygga hem i lilla Nynäshamn. Jag har alltså seglat till Madeira, känns fortfarande så overkligt men längre ska det bli.

På återseende gullegrisar, puss och kram. Mvh ”Bara” David.

alohasailing
3 Comments
  • IngerAnn Martinsson
    Svara

Kul att läsa ditt roliga inlägg👏Bra jobbat bästa David😘Vi älskar dig och hoppas färden fortsätter med bra vindar🐳Kramar till er alla❣️❣️❣️❣️❣️❣️

4 november, 2017 at 19:57
  • Jakob jespersen
    Svara

Super cool guys – doing a wonderfull trip – we can really see you enjoy it 🙂
    For me very nice to see my old boat Aloha in good hands with you good guys taking care of her and enjoying life – all the best ,,,,,,
    Jakob

25 november, 2017 at 22:13
    • Aloha sailing

Thank you Jakob!
      Nice to hear from you 😊
      We are so glad that we found her, she is a real beauti, and she is enjoing the life here in caribbean. Merry christmas and happy New year