Alohasailing | En spansk talande Tonfisk
51689
post-template-default,single,single-post,postid-51689,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland-ver-1.16, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

En spansk talande Tonfisk

Hola!

Ursäkta att det här inlägget kom upp senare än det var tänkt men vi har njutit av värmen och kalla cervezas samt att vi har förflyttat oss korta etapper, så tiden har gått åt att utforska varje ställe också.

En hel del har hänt sen vi korsade biscaya. Vi hamnade som sagt i Gijon och första synen vi fick var palmer. Här landade vi lite efter seglatsen. En trevlig stad men inte så mycket att se, och ingen kunde engelska så det var bara att försöka skramla fram den lilla spanskan man hade. Nu ifrågasatte man sig själv varför man inte gick på spanska lektionerna i skolan. Men med lite grimaser och handviftande så kunde man kommunicera. Inte så mycket mer att säga vi stannade där i tre nätter och siktet var nu att ta oss till a coruna.

Vi låg på kryss hela dagen fram till att vinden avtog och vi vart tvungna att gå för motor. Trodde vi ja! Den svek oss ännu en gång, och den här gången hoppade den inte igång igen. Det började bli mörkt och vi bestämde för att ta oss till en liten hamn så låg precis i närheten, Luarca. Vi ropade som dårar på VHF:en efter någon som kunde komma ut och hjälpa oss in i hamn men inte ett svar fick vi tillbaka. Så vi fick helt enkelt segla in igenom den lilla passagen. Väl inne såg vi en katamaran ligga på en boj rakt framför oss så vi siktade mot den och gled med knappa styrfarten. En gubbe kommer ut från katamaranen och får syn på oss så han sätter sig i sin jolle och ska ut för att hjälpa oss. När han kommer fram så dör även hans motor också, vad är oddsen på det tänkte vi? Haha. Komiskt nog så gjorde det inget och vi kunde lägga oss långskepps bredvid han. När han hade rott tillbaka så bjöd han oss på bärs, och det visade sig inte vara vilken gubbe som helst utan han var stört skön. Han kom från Ryssland eller Lettland eller Tyskland, vi fick inte riktigt fram det men han hade köpt båten ny i Frankrike i somras och hade en holländsk flagga. Han var ute själv på obestämd tid och var nog jäkligt glad över att träffa ett grabbgäng som oss. Han bjöd över oss på jack Daniels och Cola, och nu satt vi där fulla. Hur i helvete lyckades vi med det tänkte vi? Från att ha varit en halv dramatisk situation till att lyssna på en galen gubbe som spelade el gitar och drack kopiösa mängder jack Daniels. Därav fick han namnet Jackie men i själva verket hette han Mikael eller Michael, det var oklart. Egentligen var hela han oklar. Men oj vad roligt vi hade den kvällen. Dagen därpå tog vi jollen, som nu har fått ett namn, Stefan! In till den lilla fiskebyn för att se var den hade att erbjuda och ja vi låter bilderna tala för sig. Vi bestämde oss för att ta tag i motorn dagen efter.

Vi visste med 100% säkerhet att vi hade smuts i tanken då filtret hade täppts igen ännu en gång. Så vi hade bara ett val att tömma tanken på diesel och göra rent. Vi köpte 15st vatten dunkar och en pump som man kopplar på skruvdragare. Den kan vi verkligen rekommendera. Det tog en kvart att tömma. Det låg ca ett halv kilo smuts där i. Men med lite fotogen och en lång damvipp aktig piprensare så vart tanken som ny. Fire up the engine skrek Wille och klart att Bettan startade på första och tickade på så fint så. Vi åkte ut från Luarca samtidigt med Jackie och vinkade av honom innan vi satte segel mot a coruna. Vi fick nu för första gången på resan segla i medvind, helt sjukt vilken känsla! Man hade ju nästan glömt bort det. 11 knop i surfen, gjorde det till och med svårt för delfinerna att hänga med. Så fort att ena backstaget small, blocket orkade inte mer. En provisorisk lösning med dynema gjorde att vi kunde segla vidare. Som vanligt hade vi fiskespöt ute och tänka sig att det började låta om det där spöt! Man hade nästan börjat tvivla på det. Men Max tog kampen och vi lyckades få upp våran första fisk. Det var en riktigt fin Spansktalande Bonito (en sorts spansk tonfisk). Vi kom fram till a coruna på natten och dagen därpå så var det bara att tillaga tonfisken. Den med potatis, färsk sallad och egen gjord sås var det godaste vi hade ätit på väldigt länge. Våra nyfunna norrländska vänner hade även dom tagit sig till a coruna. Roligt att vi möts igen. Vi spenderade två dygn där tillsammans och hade det bara jäkligt gött. Strosade runt på stan och drack sangria. Vi lagade även backstaget innan vi fortsatte vår resan söderut.

Vi teamade med våra vänner och bestämde att vi skulle ta oss ner till en liten vik strax utanför vigo där vi för första gången skulle få ligga på svaj. Vi seglade halva tiden, för att sedan gå för motor resterande. Vi kom fram till synen av glamorösa berg och en stor sandstrand. Äntligen skulle vi få hänga på beachen! När vi närmade oss stranden med jollen så märkte vi att alla var nakna, vi hade då alltså kommit till en nudist strand. Mycket ska vi få vara med om på den här resan tänkte man då. Lite stela blickar fick vi när vi valde att behålla badbrallorna på, jag menar killarna spatserar glatt fram och tillbaka på stranden med sina 24 slak isvak.

Vi låg där över natten för att sedan nästa dag ta oss till en liten stad precis nedan för som hette Baiona. Tanken var att vi skulle spendera dagen där med att upptäcka staden, fylla på disel och vatten, för att sedan åka vidare mot porto på kvällen. Det här hade Baiona att erbjuda. Vilket ställe, magiskt! Inte nog med det så kostade bärsen 15:- på krogen. Nu är vi nära Portugal!

Vi lämnade Baiona strax efter 21:00 den 9/10 och vi hade ca 64nm till porto där ifrån. Det skulle inte blåsa ett skvatt under hela den resan så det var bara att gå för motor. Vi har inte riktigt tid att vänta på rätta vindar då vi måste ta oss ner till las Palmas inom en snar framtid. Lugnt och skönt tänkte vi att den här resan skulle ta men icke! När vi kom ut en bit så kollade vi på vårt instagram flöde att ett annat svenskt par som precis hade lagt ut en bild om att dom hade fastnat med propellern i ett fiskenät. Vi skrev till dom och rådfrågade lite och de sa att det var väldigt mycket fiskenät där ute och tyckte vi skulle hålla ut 10nm från kusten. Vi fick vara på spänn hela natten och hålla utkik så gott det gick. Ingen var speciellt sugen att dra på sig dykutrustningen om det väl skulle hända. Och inte nog med våran vanliga tur så hamnade vi i värsta dimman. En syn på max 10m fram så var det bara att be till gud där uppe att vi klarar oss. Enstaka bojar kunde vi se på radarn men fiskare här borta använder små vatten dunkar som bojar så det underlättar inte direkt. Hur som helst så klarade vi oss oskadda och har tillbringat 2 dagar i porto. Där vi har utforskat stan, hunnit med en after beach samt kollat på Sverige-Holland. Där vi även träffade 3 goa grabbar från Sverige som är här och pluggar. Dom visade oss nattlivet och tog oss till ställen där bärsen kostade 5:-. Jobbigt för våra kroppar att det ska vara så billigt kan jag tycka menmen vi är väl på semester trots allt. Nu är tanken att vi bara kommer köra dags seglingar fram till Lissabon som är vårt nästa mål. Nu har vi lämnat porto och kommer gå in i Figuiera Da foz som är 65nm bort så vi kommer dit ikväll. Sen därifrån får vi se vart vi tar oss.

Fler bilder från alla ställen kommer komma upp i vårt galleri.

Ha det bra hemma i kylan så hörs vi inom en snar framtid. / Erik