Semesterkänslan smyger sig på!
51467
post-template-default,single,single-post,postid-51467,single-format-standard,eltd-core-1.1.3,borderland-theme-ver-2.2,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,paspartu_enabled, vertical_menu_with_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Nu sitter vi här i båten, solbrända och med sand mellan tårna efter ett skönt beach häng i Ijmuiden, Holland.
Och hur hamnade vi här då undrar ni säkert? Jo det tänkte vi berätta nu.

I det senaste inlägget som var lite väl länge sen så var planen att åka till Gedser i Danmark men så blev det inte, utan vi styrde skutan direkt emot Kielkanalen. Vi fick råd utav några tyskar att Gedser inte var någpn höjdare och att ta rutten längst den tyska kusten var bättre. Vi la upp en plan och hade i den Rockstock som en nödhamn. Den här seglatsen blev väldigt händelserik ska ni veta! För första gången på den här resan fick vi äntligen (s/y motvind som vi kallar oss ibland) segla i slör. Ojojoj vad fint hon gick då, 8-9 knop och bara plöjde fram. Men det skulle komma mer, under natten så fick vi ett secruité (varnings meddelande) på VHF:en om att alla fartyg som hörde det här skulle kolla vädret. Men förberedda som vi är hade både Jonatan och Lucas kollat vädret på deras mobiler två timmar innan när det hade täckning utanför tysklands kust. Men plötsligt dök det upp, Domedagen!! Som Lucas så fint kallade det. Kolsvarta regnmoln som sakta började närma sig och med dessa moln kom även vinden. Vinden vred ifrån slör till rak motvind i ca 17 s/m, vi fick reva seglen och kunde ta oss ut från den stormen utan problem, men ännu en gång fick vi bevisat att vädret kan vända snabbt där ute.
Dagen kom och vinden avtog, så det blev en lugn seglats hela dagen ner till Fredrichort i Tyskland. Där kunde vi tvätta våra kläder och planera inför våran resa igenom Kielkanalen samt vart vi skuille ta oss efter det. Redan dagen efter kunde resan igenom kanalen börja. Alla var ruskigt spända på vad som skulle ske, väl framme fick vi invänta öppningen utav portarna i en sorts zon med en massa andra båtar. Efter en stund blir det grönt ljus och portarna öppnas likt portarna till Mordor i sagan om ringen filmerna. Kielkanlen levde inte riktigt upp till våra förväntningar, det var mest stora konteinerfartyg och massa träd, vilket var lite spännande till en början.

Vi hamnde i Rendsburg där vi spenderade tre nätter och väntade in rätta vindarna ut i Elbe och nordsjön. Finns inte så mycket att skriva om den vistelsen, en väldigt tråkig stad och marina.

Men resan fortsatte och vi kunde ta oss till sista slussen som leder ut till floden Elbe. Med krabbig sjö och hård vind kunde vi kryssa oss ut i 8-9 knop med ströms. Målet var nu att ta oss till Borkum, en liten tysk ö som tillhör de ostfrisiska öarna. Efter ungefär ett dyngs segling kom vi fram, det var en väldigt lugn seglats med bra fart. Borkums marina bjöd inte på speciellt mycket, en väldigt liten och dyster hamn. Men efter ett snack med hamnkaptenen tog vi en buss in till city, och där blev vi väldigt positivt överraskade. Där fick vi äntligen känna på semester känslan, påminde lite om Gotland under högsommaren (och inte v29 då ;)) Så vi satte oss i en varsin solstol vid stranden och avnjöt en iskall jäkel.
När vi sedan kom tillbaka till marinan fick vi känna på tidvatten för första gången. Vi visste att det skulle vara skillnad mellan hög och lågvatten, men vi var inte beredda på den skillnaden det faktiskt var. Vattnet hade sjunkit med ca 2,5-3m, det är rätt ballt hur det kan bli sådana skillnader på bara några timmar. Men det här kommer vi stöta på flera gånger och det kommer vara större skillnader på hög och lågvatten. Men allt som allt var Borkum en väldigt trevlig visstelse, så never judge a book by it´s cover.

Men nu var det dags att sätta segel mot nästa hamn och land. Vi skulle ta oss till Ijmuiden, en liten hamn precis i inloppet till Amsterdam. Denna seglats till Nederländerna skulle vara väldigt blandad, det var allt ifrån att ligga på kryss i 9-10 knop till att ligga och guppa i 1,5 knop med motström och utan vind. Men efter 25 timEfmar till havs kunde vi lägga till på fredagen i Seaport Marina Ijmuiden, en väldigt trevlig hamn med massa restauranger runt omkring och stranden som granne vilket passade oss perfekt. Efter lite snack med lokalbefolkningen fick vi höra att vi hade väldigt tur med vädret också, för här brukar det oftast vara som en dålig svensk sommar men vi hade 26-27 grader och strålande sol.
På lördagen passade vi på att ta en buss och ett tåg in till Amsterdam, här möttes man verkligen utav den där storstadspulsen. Massa folk och ett jäkla drag, inget vi var direkt vana vid nu efter att bara ha legat i småhamnar. Men vi turistade runt lite och hittade en mysig liten kanalcruiser som vi hoppade på. Här fick vi se Amsterdam ifrån kanalerna och jäklar vilken häftig stad det är! Massa gamla broar och stora fina byggnader med sin egna historia.
Efter en timme var den turen slut och vi bestämde oss för att käka middag, kan ha blivit en liten stänkare också. Efter middagen gick vi runt på gatorna i huvudstaden och fick se det man hört om Amsterdam med egna ögon. Det är en sjuk kultur krock mot det man är van vid i Sverige.
Men Ijmuiden blev en väldigt trevlig vistelse, hela söndagen låg vi på stranden och bara njöt!

Nu förbereder vi oss inför nästa seglats som blir Oostende i Belgien, en sträcka på ca 95 distans. Vi ska ha medvind den första sträckan men sedan ska regnet komma, så det lär bli en händelserik seglats. Kul!

Skepp o hoj, trist att sommarn är över där hemma.

1 Comment
  • Per Martinsson
    Svara

Hej killar
    Det är så roligt att följa ert äventyr, vi kollar er position varje dag. Blir extra kul när vi får vara med och dela era upplevelser i både text och bild.
    Var rädda om er och håll koll på väderleks rapporten.